Saturday, April 28, 2007

Dragspelsvåld


I några år nu har man som flitig pendeltågsresenär kunnat åka tåg och råka ut för musik på tåget. Bara som en tanke....jag tycker personligen att man borde kunna få spela musik varsomhelst i stan för att liva upp det bittra och tråkiga offentliga rummet som Stockholm har ibland. Vill man stanna till och lyssna eller ge en slant så är det bara att slänga slanten i mynthögen och njuta, eller så kan man gå därifrån om man vill. Men så fort man kliver på ett pendel- eller tunnelbanatåg så finns det ingenstans att ta vägen. Efter att ha slitit på jobbet eller plugget så sätter man sig med en suck av lättnad i sätet och stänger ögonen för att vila de där dyrbara minuterna innan man ska ta sista delsträckan hem, men så fort man kopplar av så kommer någon med ett dragspel och hackar sönder ens förhoppningar att kunna unna sig den där dyrbara vilan. Eller så måste konversationen man har med nån sluta eller bli jäkligt ansträngd. Grrr.

Spela musik får man göra var man vill tycker jag, bara man inte våldför sig på andra med den. Så det så.

2 comments:

Anonymous said...

Jotack...

Jag har gjort vad de flesta önskar att de har gjort...

När jag en dag efter midsommar skulle sitta på tåget från Södertälje till Rotebro var det någon som ansåg att det var lämpligt att spela på sitt äckliga dragspel. Eftersom jag är en generös själ så bad jag honom artigt att dra och att jag gladerligen gav honom 20 spänn för att han skulle vara jävligt tyst...

Han tog inte pengarna men drog... =)

Såg att du var inne på the 2nd woman bloggen.. Var det genom min eller hittade du den på egen hand?
//
Andy

Tyler Durden said...

Det var ett riktigt hjältedåd. Så länge man beter sig lungt så borde det fan bli mer sånt.

2nd woman hittade jag genom din blogg. Jag har ett pretentiöst och akademiskt svar till dig som ligger och gror apropå det där heta inlägget om könsnormer. En dag kommer jag till och med orka skriva det.